Investice do dětí = investice do budoucnosti

Investice do dětí = investice do budoucnosti
1. 6. 2025
Proč nestačí jen přepisovat osnovy 1. červen – Mezinárodní den dětí. Den, kdy slavíme naše děti a přejeme jim šťastné dětství. Ale nestačí jim jen popřát – potřebují kvalitní vzdělání a šanci objevit svůj talent. A právě tady české školství často selhává.
Když osnovy zastarávají rychleji než svět kolem nás
Naše školy stále učí podle osnov, které se mění jednou za deset let, zatímco svět se mění každý rok. Digitální gramotnost, umělá inteligence nebo mediální výchova se do tříd dostávají pomalu, často jen díky nadšení jednotlivých učitelů. Ministerstvo školství vydá rámcový plán, pošle ho e-mailem – a školy se v tom plácají samy.
„Je fajn, že plán máme, ale nikdo nám neřekne, jak ho přenést do praxe,“ říká Anna, učitelka z jižní Moravy. „Chybí nám inspirace i podpora.
Podle České školní inspekce využívá projektové vyučování jen 17 % škol pravidelně. Většina zůstává u frontální výuky a memorování. Takhle ale na měnící se svět děti nepřipravíme.
Projektové učení: Inspirace z Finska a Dánska
Ve Finsku a Dánsku už dávno vědí, že nestačí papírové osnovy. Školy tam využívají projektové vyučování, kde děti řeší reálné problémy napříč předměty. Matematika, přírodní vědy, jazyky i kreativita – všechno se propojí a děti se učí spolupracovat a hledat odpovědi. Učitelé jsou partneři a průvodci, ne jen „dozorci osnov“.
„Když pracujeme na projektu ‚Jak udržet město zelené‘, děti propojují přírodopis, matematiku i občanskou odpovědnost,“ říká Maria, ředitelka školy v Helsinkách.
A proč by to u nás nešlo? Potřebujeme ministerstvo, které nebude jen kontrolorem, ale partnerem škol – které jim nabídne konkrétní „výukové mustry“, které už jinde fungují, a nechá školám prostor je přizpůsobit.
Učitelé potřebují víc než tabulky
Učitelé dnes stojí na prahu digitální revoluce, ale často bez průvodce. Ministerstvo investuje stovky milionů do digitalizace, ale metodická podpora pro učitele chybí. Ředitelé si často musí návody hledat sami, a výsledkem je chaos.
„V létě máme čas na školení, ale peníze na něj nejsou,“ říká Martin, učitel z menšího města. „A tak jedeme podle starých plánů.“
Přijímačky a maturity: test paměti místo dovedností
Přijímačky a maturity dnes měří hlavně paměť a odolnost vůči stresu. Podle rodičů děti tráví týdny biflováním, které v životě často nevyužijí. Ve Finsku kombinují klasické testy s portfoliem žákovských prací a rozhovory. Tak děti ukážou i kreativitu a schopnost řešit problémy.
Kroužky: místo, kde roste talent
Třetina dětí na venkově nemá v místě bydliště přístup ke sportu ani ke kroužkům. Tam, kde chybí infrastruktura a podpora, zůstává dětský talent neobjevený.
„Škola by mohla být centrem komunity, nejen místem, kde se odsedí vyučování,“ navrhuje Anna.
Co s tím?
  • Ministerstvo jako partner, ne byrokrat.
  • Výukové mustry – konkrétní scénáře, které si školy upraví.
  • Pravidelné vzdělávání učitelů, nejen teoretické semináře.
  • Modernější přijímačky a maturity – hledat potenciál, ne paměť.
  • Podpora kroužků a sportu – dostupných pro každé dítě.

Ilustrační fotka: Pixabay

Setkání s Hlasem

Aktuálně nejsou naplánována žádná setkání.

Náš program

Program hnutí Hlas do voleb do Evropského parlamentu 2024. Přijďte nás podpořit ve volbách do Evropského parlamentu ve dnech 7. - 8. června 2024

Newsletter

Zajímá vás, co se děje v Hlasu nového a jaké jsou naše názory na důležitá politická témata a dění ve společnosti? Přihlaste se k odběru novinek a našeho newsletteru.

Pojďte do toho s námi

Jsme vám sympatičtí a uvažujete o tom, že byste se stal/a naším členem nebo podporovatelem? Všechny důležité informace najdete v odkazu.

Přihlášení do newsletteru